Renholdsarbeider som smiler

Da renhold ble samfunnskritisk

I et år med mye usikkerhet var likevel én ting sikkert: Renhold ble viktigere enn noen gang. Og nettopp renhold er det få som kan bedre enn de 1500 medarbeiderne som utgjør renholdsdivisjonen i 4Service.

Stolthet og rekorder

Som en konsekvens av pandemien har arbeidsplasser over hele landet virkelig fått øynene opp for viktigheten av et godt renhold.

– Jeg pleier å si at vi vasker ikke for moro skyld, sier Patrick Malnes, direktør for Eir Renhold i 4Service. Med lang erfaring fra renholdsbransjen kjenner han viktigheten av en sunn økonomi.

– Vi har alltid fokus på kvalitet, effektivitet og muligheter. Det gjør oss til en attraktiv tilbyder, som igjen kan prioritere innkjøp av det beste utstyret og nødvendig intern utvikling. Dermed blir vi også en attraktiv arbeidsplass full av engasjerte mennesker.

Som øverste sjef for renhold har Malnes mye å være stolt av i 2020. I en utfordrende periode for konsernet leverte hans tjenesteområde langt over budsjettene. En kombinasjon av pågangsmot og samarbeid har vært avgjørende.

– I hele 2020 har våre folk gått på jobb morgen og kveld for å holde samfunnet rent og mindre utsatt for smitte. Jeg er utrolig stolt over den innsatsen som er lagt ned.

Malnes er engasjert når han forteller om innsatsen i året som for alltid vil bli husket for pandemien.

– Ingen vil ha 2020 tilbake! Selv ikke vi med omsetningsrekorder. Samtidig har vi vokst voldsomt i denne perioden –ikke bare økonomisk, men også kulturelt og menneskelig. Vi har styrket oss på alle fronter. Som leder har det derfor vært et år med store forskjeller.

Patrick Malnes

Renholdet på Oslo S

I 2018 vant 4Service kontrakten om renhold på Oslo Sentralstasjon. 12 000 mennesker passerer hovedinngangen på 90 minutter hver morgen, og oppgaven med å holde stasjonen ren er formidabel. Ved starten av 2020 ble det gjennomført en stor europeisk undersøkelse rundt drift av togstasjoner. Ett av områdene undersøkelsen omfattet, var renhold, og Oslo S kom best ut av samtlige 50 stasjoner.

– Det er selvsagt ekstremt gledelig, sier Jamal Almasbahi, regionleder i Oslo og med ansvaret for Oslo S, entusiastisk. Han får ikke fullrost sine kolleger nok:

– Alt handler om riktig menneske til rett jobb. Med god oppfølging og opplæring er det ikke grenser for hva vi kan få til sammen.

Almasbahi er ansvarlig for opplæring og er stadig ute midt på natten for å møte de som skal på vakt. Hans innsats får skryt av direktør Malnes:

– Jamal og hans medarbeidere er et strålende eksempel på verdien av kvalitet og effektivitet. Arbeidet de legger ned på Oslo S, er noe som inspirerer oss alle. Da er det ekstra hyggelig å se at kontrakten stadig vokser i omfang og økonomi.

Jamal

Utstillingsvindu

Viktigheten av å utføre en god jobb er ufravikelig, uansett hva det står på ringeklokken til kunden. Men at det betyr litt ekstra på Oslo S, det er ikke Malnes redd for å innrømme.

– Det blir kalt den vanskeligste renholdskontrakten i Norge. Ingenting kan gjøres halvveis, og vi må alltid være på vakt. Fra drift til ledelse er Oslo S et stort utstillingsvindu vi er stolte av å kunne holde rent.

Malnes og Almasbahi går et nytt år i møte med den samme energien som ga rekordresultater året før.

– Vi skal ta med oss kunnskap og bygge videre på det vi lærte i 2020. Men en ny pandemi kan vi godt klare oss uten, avslutter de i kor.

Nøkkeltall for renhold

6 mill

Antall kvm renholdt i uken

1 500

Ansatte