Servitør som serverer mat

Vekst, motbakke og nye muligheter

Når det blåser som mest, er evnen og viljen til omstilling viktigst. Noen dører lukkes, mens andre åpnes. Slik var det så absolutt for FS og kommersiell virksomhet da pandemien slo til i mars 2020.

FS og kommersiell virksomhet

Siden oppstarten i januar 2018 har FS og kommersiell virksomhet hatt en utrolig reise. Avdelingen har gått fra 0 til 240 medarbeidere, og budsjettet for 2021 er på imponerende 330 millioner kroner. Bak avdelingsnavnet finner vi ulike leveranser som blant annet co-working, site manager, event og restaurantdrift.

– En slik vekst er bare mulig å få til om man har et fantastiske lag av positive medarbeidere, sier Henning Østlund, driftsdirektør i FS.

Men året som ligger bak oss, inneholder ikke bare solskinn. I første kvartal var usikkerheten stor. Permitteringer måtte gjennomføres og situasjonen var krevende for alle involverte.

– Permitteringer er selvsagt det verste. Budsjettene våre for 2020 var optimistiske, både i form av antall arbeidsplasser vi skulle skape, samt de økonomiske resultatene vi sammen skulle levere. Da pandemien traff, handlet det mer om å sikre arbeidsplasser ennå skape nye.

Victoria Haugland, leder for kommersiell virksomhet, deler Østlunds syn på året som ligger bak oss. Samtidig er hun stolt av alt de har fått til:

– Selv med få mennesker på jobb har vi klart å levere både omsetning og gode kundeopplevelser. Det er lagt ned en imponerende innsats både fra drift og ledelse. Vi viste i praksis hvordan omstilling kan være bransjens største konkurransefortrinn. Prosjektet med Ghost Kitchen, hvor kantiner på kveldstid ble omgjort til små mathaller med utkjøring, er bare én av innovasjonene som ble satt i gang midt under pandemien.

At folk trives under ledelse av blant annet Østlund og Haugland, er sikkert. De aller fleste som starter i FS og kommersiell virksomhet, gjør det som en konsekvens av anbefalinger fra de som allerede er ansatte. Det vitner om en kultur der alle blir sett og får bidra.

Henning Østlund

Salome

2020 var også et år der FS og kommersiell virksomhet grep nye muligheter. Ombyggingen av restauranten Edda i Bjørvika er ett av flere gode eksempler.

– Vi trengte rett og slett et nytt og mer passende konsept for området, sier Østlund.

En lørdagskveld i mai fikk han ja fra konsernledelsen på spørsmål om finansiering til ombyggingen. Valget ble italiensk, men det var mye arbeid som skulle gjennomføres på kort tid. Haugland forteller:

– Vi utvidet samarbeidet som 4Service allerede har med Andreas Viestad og Dag Tjersland. Valget om en italiensk restaurant ble konkretisert til venetiansk, et mattilbud som er unikt for Oslo.

Ingenting er tilfeldig på Salome, heller ikke navnet. Historien om Salome, Herodes sin stedatter som bar døperen Johannes’hode på et sølvfat, er fortalt i operastykket som erskrevet av Richard Strauss. Det er få hoder som serveres på restauranten i Bjørvika, men med nærhet til operaen kler navnet området. Når det i tillegg kan legges til at Edvard Munch står bak et maleri med samme navn, og har et museum kun et steinkast unna, er det lett å forstå at restaurantkonseptet er gjennomtenkt.

– Alle konsepter trenger en rød tråd. Navn, lokasjon, interiør, riktige ansettelser, god målgruppeinnsikt og en nøye utvalgt meny tilpasset sesongene er alle avgjørende komponenter. Helheten i Salome er et resultat av hardt arbeid og godt samarbeid, forklarer Haugland entusiastisk.

Det harde arbeidet gir også resultater. I løpet av to høstmåneder i 2020 hadde Salome høyere omsetning enn Edda hadde totalt i første halvår av 2019. Den mest solgte retten er pasta vongole, en klassiker fra Venezia, men mest omtale tilfalt pizzaen, som gjør seg like godt på tallerkenen som på bilder.

– Pizza Nero, en pizza med sort bunn, har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier. Fargen kommer fra blekksprut – noe som selvsagt ikke er tilfeldig, ler Østlund.

Victoria Haugland

Nøkkeltall for FS og kommersiell virksomhet

15 000

Daglige serverte måltider

26

Lokasjoner

4

Restauranter