2020 var også et år der FS og kommersiell virksomhet grep nye muligheter. Ombyggingen av restauranten Edda i Bjørvika er ett av flere gode eksempler.
– Vi trengte rett og slett et nytt og mer passende konsept for området, sier Østlund.
En lørdagskveld i mai fikk han ja fra konsernledelsen på spørsmål om finansiering til ombyggingen. Valget ble italiensk, men det var mye arbeid som skulle gjennomføres på kort tid. Haugland forteller:
– Vi utvidet samarbeidet som 4Service allerede har med Andreas Viestad og Dag Tjersland. Valget om en italiensk restaurant ble konkretisert til venetiansk, et mattilbud som er unikt for Oslo.
Ingenting er tilfeldig på Salome, heller ikke navnet. Historien om Salome, Herodes sin stedatter som bar døperen Johannes’hode på et sølvfat, er fortalt i operastykket som erskrevet av Richard Strauss. Det er få hoder som serveres på restauranten i Bjørvika, men med nærhet til operaen kler navnet området. Når det i tillegg kan legges til at Edvard Munch står bak et maleri med samme navn, og har et museum kun et steinkast unna, er det lett å forstå at restaurantkonseptet er gjennomtenkt.
– Alle konsepter trenger en rød tråd. Navn, lokasjon, interiør, riktige ansettelser, god målgruppeinnsikt og en nøye utvalgt meny tilpasset sesongene er alle avgjørende komponenter. Helheten i Salome er et resultat av hardt arbeid og godt samarbeid, forklarer Haugland entusiastisk.
Det harde arbeidet gir også resultater. I løpet av to høstmåneder i 2020 hadde Salome høyere omsetning enn Edda hadde totalt i første halvår av 2019. Den mest solgte retten er pasta vongole, en klassiker fra Venezia, men mest omtale tilfalt pizzaen, som gjør seg like godt på tallerkenen som på bilder.
– Pizza Nero, en pizza med sort bunn, har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier. Fargen kommer fra blekksprut – noe som selvsagt ikke er tilfeldig, ler Østlund.