Da pandemien kom til Norge, ble alt forandret over natten. På kort tid skulle informasjon og retningslinjer fra myndighetene forstås og iverksettes, kunder følges opp og behovene til medarbeiderne ivaretas.
– Det er uten tvil det tøffeste året jeg har opplevd, fastslår Trine Holmen-Løkken, direktør for kantine og catering i 4Service.
Hun sto midt i stormen da det smalt 12. mars i fjor. Vissheten om at kollegenes hverdag ville endre seg drastisk, var tung, men likevel nødvendig å ta inn over seg.
– I en kaotisk situasjon gjorde vi helt sikkert en del ting feil, men vi gjorde også mye rett. Vi fokuserte på hva vi kunne få til, ikke på hvor håpløst ting så ut. Det, kombinert med et utrolig samhold, gjorde at vi kom oss gjennom den første uken av pandemien.
Joakim Korell, Østlandets regionssjef for personalrestauranter i 4Service, samtykker:
– Bilturen den 12. mars, fra Son til Oslo og opp Brynsalléen, kommer jeg aldri til å glemme. Det var tomt i gatene, akkurat som i en film. Følelsen av at det hadde skjedd noe helt spesielt, satte seg i kroppen.
Holmen-Løkken og Korell jobbet døgnet rundt de første dagene. Sammen med resten av ledelsen i 4Service sørget de for løpende kommunikasjon til kunder og medarbeidere, og at de som trengte det, fikk ekstra oppfølging. Løsningen ble enkel, men effektiv.
– Vi ble enige om å ta vare på hverandre, se menneskene og ta én utfordring av gangen. På den måten ble gigantiske tall og dystre spådommer enklere å forholde seg til, sier Korell.
Holmen-Løkken legger til:
– Når store deler av våre kunder innførte hjemmekontor, eller endret rutiner over natten, var det selvfølgelig umulig å unngå permitteringer. Det var tøft. Og det er tøft å se at vi ikke har alle tilbake på jobb enda. Det er mitt største mål for 2021: Å få alle tilbake dit de hører hjemme.