Mat og drikke på et skjærebrett

Vi vant for hverandre

2020 ble et kontrastfylt år for alle. Men størst var kontrastene for menneskene på tjenesteområdet personalrestaurant og catering. En kombinasjon av store utfordringer og nye muligheter gjorde året til en berg-og-dalbane av følelser.

Utfordringene

Da pandemien kom til Norge, ble alt forandret over natten. På kort tid skulle informasjon og retningslinjer fra myndighetene forstås og iverksettes, kunder følges opp og behovene til medarbeiderne ivaretas.

– Det er uten tvil det tøffeste året jeg har opplevd, fastslår Trine Holmen-Løkken, direktør for kantine og catering i 4Service.

Hun sto midt i stormen da det smalt 12. mars i fjor. Vissheten om at kollegenes hverdag ville endre seg drastisk, var tung, men likevel nødvendig å ta inn over seg.

– I en kaotisk situasjon gjorde vi helt sikkert en del ting feil, men vi gjorde også mye rett. Vi fokuserte på hva vi kunne få til, ikke på hvor håpløst ting så ut. Det, kombinert med et utrolig samhold, gjorde at vi kom oss gjennom den første uken av pandemien.

Joakim Korell, Østlandets regionssjef for personalrestauranter i 4Service, samtykker:

– Bilturen den 12. mars, fra Son til Oslo og opp Brynsalléen, kommer jeg aldri til å glemme. Det var tomt i gatene, akkurat som i en film. Følelsen av at det hadde skjedd noe helt spesielt, satte seg i kroppen.

Holmen-Løkken og Korell jobbet døgnet rundt de første dagene. Sammen med resten av ledelsen i 4Service sørget de for løpende kommunikasjon til kunder og medarbeidere, og at de som trengte det, fikk ekstra oppfølging. Løsningen ble enkel, men effektiv.

– Vi ble enige om å ta vare på hverandre, se menneskene og ta én utfordring av gangen. På den måten ble gigantiske tall og dystre spådommer enklere å forholde seg til, sier Korell.

Holmen-Løkken legger til:

– Når store deler av våre kunder innførte hjemmekontor, eller endret rutiner over natten, var det selvfølgelig umulig å unngå permitteringer. Det var tøft. Og det er tøft å se at vi ikke har alle tilbake på jobb enda. Det er mitt største mål for 2021: Å få alle tilbake dit de hører hjemme.

Trine Holmen Løkken

Mulighetene

Men under en pandemi finnes det også muligheter, særlig for selskaper med god trening i å tenke nytt.

– Selv om arbeidsplassene ble endret, var behovet for mat fortsatt stort. På kort tid tok vi frem nye konsepter og la til rette for tjenester som innpakket mat og takeaway. Innsatsen og endringsviljen i den perioden beviste nok en gang at vår største styrke som selskap er menneskene, endringsviljen og kulturen, forklarer Holmen-Løkken stolt.

Et annet satsningsområde i 2020 ble offentlige anbud. Både Oslo Rådhus og Skatteetaten ble nye kunder i pandemiens år. Korell forteller:

– Oslo Rådhus vant vi sammen med catering og kantine. Som et resultat av viljen til å tenke annerledes. Og Skatteetaten er det største offentlige anbudet vi noen gang har landet. Der gikk vi på med alt vi hadde. Sulten etter å vinne for alle de som satt hjemme, var stor. Vi vant for hverandre!

Flere store leverandører, senest Nortura, har under 2020 påpekt at 4Service var den aktøren som har opprettholdt flest bestillinger. Det er et tydelig bevis på at arbeidet som er lagt ned, har vært både viktig og riktig.

– Alle setter pris på skryt, så det tar vi med oss. Vi skal alltid levere, uansett hvilke forhold som til enhver tid gjelder. Når folk kommer tilbake på jobb, enten det er som ansatt i 4Service eller som kunde av oss, skal de vite at den nye normalen skal være gjennomtenkt, trygg og tilrettelagt, avslutter Holmen-Løkken.

Joakim Korell

Nøkkeltall for personalrestaurant og catering

60 000

Daglige serverte måltider

150

Lokasjoner

3 000

Daglige leveringer på catering