Med over 9 500 sengeplasser fordelt på 45 camper fra Mandal i sør til Hammerfest i nord er 4Service en sentral støttespiller for norsk industri.
– På mange måter driver vi en stor hotellbedrift, sier Inge Kolstad, divisjonsdirektør i Camps.
Inge og kollegene hans har én primæroppgave, nemlig å sørge for at oppdragsgivernes arbeidere, som bor borte fra hjemmet sitt, får et best mulig velferdstilbud. Har de det bra utenfor jobbetiden, presterer de også bedre når der er på jobb.
– Det er selvsagt at renhold, tilsyn og service skal være tipp topp. I våre camper finner du også fellesområder, døgnåpne kantiner med varme og kalde retter og ulike velferdstilbud.
For de som bor på camp og jobber lange dager i industrien, er det viktig å føle seg som hjemme når arbeidsstøvlene erstattes med tøfler. Vibeke Ragnvaldjord, regionssjef, forklarer:
– Nylig åpnet vi en camp for Veidekke i Drammen. Tilbakemeldingene vi fikk, var «endelig åpnet leiren, så slipper vi å bo på hotell!». Det er selvsagt en stor fjær i hatten for oss alle!
En camp består gjerne av 1 til 25 rigger med 44 enkeltrom på ca. 9 m2, alle med eget bad og godt internett. I tillegg har alle camper en kantinerigg, der det er tilgang på mat nærmest døgnet rundt. Den største campen i 2020 var for Kværner på Stord, som talte 1 300 sengeplasser. Men det er ikke bare sengeplassene som er mange, Camps sysselsetter også omtrent 6 000 høner, som i fjor produserte 1 797 280 egg.
– Sunn og variert mat er viktig for gjestene våre. I tillegg til eggene leverte vi også 724 427 kilo med frukt og grønt i 2020, forteller Ragnvaldjord.
2020 var et utfordrende år for mange bransjer, og 4Service Camps var intet unntak.
– Det så litt mørkt ut i mars. Restriksjonene fra myndighetene var både mange og krevende. Spesielt det såkalte buffetforbudet rammet campene hardt, sier Kolstad.
På få timer endret 4Service tilbudet sitt. Flere mennesker ble hentet inn, singlepakking av mat, betjent porsjonering av varmmat og nye rutiner for vasking ble ekstra viktig. For å finne gode løsninger som fungerte i praksis, var samarbeidet med hver enkelt oppdragsgiver avgjørende.
– Sammen med kundene fant vi raskt gode løsninger på de fleste utfordringene. Matserveringen fikk nye prosedyrer, og vi fant smidige og risikofrie karanteneløsninger. Håndteringen, fleksibiliteten og arbeidsmoralen til våre medarbeidere ute på campene har vært fantastisk, forklarer Kolstad, og legger til:
– Av hensyn til smittevern valgte vi å opprettholde buffetforbudet gjennom hele 2020. Dette til tross for at myndighetene åpnet opp for buffetservering igjen i løpet av sommeren.
Til tross for at Camps måtte gjennomføre store endringer, medførte det ikke kanselleringer av prosjekter eller kontrakter. Selv under en pandemi må veier asfalteres, skoler bygges og infrastruktur vedlikeholdes.
– Våre oppdrag skal som oftest fortsatt gjennomføres, litt uavhengig av hvordan resten av verden ser ut. Det var ekstra viktig for oss å finne løsninger som gjorde at arbeidet kunne fortsette uten store utsettelser, samtidig som vi opprettholdt både smittevern og sikkerhet for alle.
For å imøtekomme de mange ulike kulturelle behovene i en camp som er befolket av ulike nasjonaliteter, jobber 4Service aktivt med å tilegne seg ny kunnskap. Den typen kunnskap finner man ikke nødvendigvis i en bok.
– Vi har mange polske gjester, og vi vil gjerne gi dem et tilbud de setter ekstra stor pris på. Derfor dro alle våre driftssjefer til Polen i 2019 for å lære. Det ga oss viktig innsikt i hverdagen de har forlatt for å komme til Norge for å arbeide, sier Kolstad.
Også Ragnvaldjord understreker nødvendigheten av samarbeid og utvikling. I hennes jobb som regionsjef er det viktig å være tett på kundenes behov.
– Hverdagen handler om å se muligheter og løse problemer. For å fange opp utfordringer raskt er det viktig å lytte til både kundeneog medarbeiderne ute i driften. I 2020 ble dette en avgjørende faktor for de gode resultatene vi sammen har skapt under pandemien, avslutter hun.